.(
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر آن که خواهى نیستى بارى بدان ننگر که کیستى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
غلامعلی علامه ، فریمان ، ز ، گربه ، نویسنده غلامعلی علامه ، عقل ، دعا ، دور نشویم ، دوست خدا ، را فراموش نکنید ، راز دل ، راستی ، رضای خدا ، روزه ، روستایی )) ، روش ، عقل کل ، عقلی ، علامه ، علمی ، علی ، فریمان راه درست ، فریمان یا مدد یا امام حسین ، قبل از مرگ به فکر ، قبول ، قدرت ، زیبا ، زیبا ترین ، سال خرگوش ، سمل ، سونامی ، سی ، سیل ، شهید درحین رانندگی داخل سرویس )) ، شهید شده )) ، شیرین ، شکر ، صمد ، طاعات ، طبیعت بکر ، طبیعت زیبا ، ظلم ، ظهور امام زمان ، عابد ، عالی ، عدالت ، عدل ، عصر ، عصر رادیو ، عصر شتر ، عصیان ، عظمت ، عفو ، نویسنده غلامعلی علامه پشت سرعقل راه بروید ، هماهنگ ، همایش شهر ملایر ، همه مخلوق ، همه موجودات ، وآخرت ، واحد ، واقعیت ، کامل ، کرامت ، کعبه ، کل ، که ، کویر ، فریضه الهی ، گوناگون ، لا حول ولا قوه الا با لله ، مبارک ، مبیت ، مجروحین )) ، محار ، معبود ، مقالات ، ملت ، ملک واملاک رها ، ممتاز ، مناجات ، منطق ، مهترم ترین ، مهربانی ، مهم ترین ، نادر ترین ، نادعلی ، نام های زیبا ، نجات ، ((سالگر د شهید درروستا )) ، ((مناعت طب مادرمحترم شهید )) ، (پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم ، ا ، اجابت ، احد ، استعداد ، اقتصاد ، الحمد ، العظیم، اللّطیف، الشّافی». ، امام زمان ، امام عصر ، امامان عزیز ، انسان ، انسانها ، انسانهای متمدن ، اولیا ، با خدا ، با شیخ بهلول ، بالاروید ، باهم )) ، بخشش ، بنیاد شهید ، به شکلی بی عدالتی هست ظهور ، بها ر ، بهتر ، بهترین ، بهترین چشم ، بی یار ، بیداد ، پایه غر غر می کند آقا بارندگی ندارد )) ، پله پله خدا ، تجربی ، تجلیل ، ترین ، تعریف ، توجه ، توصیه ، توفیق ، جدید ترین ، جشنواره ، جهان ، جهنم فرضی را شنید یم وای از ، جوائج دنیا ، جوانان را نصیحت ، جیوان ، چشم ، چه شکوهی ، چه عظمتی ، حدای بیه متا ، حرکت برای خدا ، حسبی الله ، حصار ، حضرت مهدی ، حفظ منید ، حقوق مزایا ، حوادث ، خ ، خانواده های شاهد به کربلای معلا )) ، خدا ، خطر ، خلیفه خدا ، خوب ، خوب آنان را ، د هک ، در دل ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :69
بازدید دیروز :40
کل بازدید :600758
تعداد کل یاداشته ها : 403
103/1/10
1:37 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
غلامعلی علامه[132]
هرچه هست از خدا است اگرخدمتی بوده آنهم لطف خدا بوده من چیزی ندارم جز سپاسگزاری از خالق خودم

خبر مایه

            با توجه به گوهرعقل وروح پاک که خدا وند درانسان دمیده وبهترین هدایت بشرقرآن راارزانی داشته ،به همین جهت توقع بیشترهم ازانسان دارد،با توجه به اینکه زمان زیادی ازخلقت حضرت آدم(ع) می گذرد. درهردوره پیامبری ، کتابی ،برای هدایت نازل شده، این مجموع گفته های پیامبران وقوانینی که درهرعصرزمان اجرا شده زیاد ، مرورکردن آنهم مقدورنبوده،خداوند برای اینکه مردم ازگذشته بدانند، نمونه هایی دراین قرآن آورده ،زمان حال را به خوبی بیان کرده ، وآینده به کجا ختم می شود خبرداده خیلی خلاصه وتاکید شده با زبان عربی تداوم پیدا کند هرگونه تحریف ،تغییر، کم زیاد هم ممنوع است. این قرآن مثل قنات آب زلال می ماند که باید همیشه ازمظهرآن برداشت کنیم،اگرازپایین دست ، دست به دست ، دوردست ، باشد تغییر ومطمئن نیست،مشاهده می کنیدادیان غیراسلام که به ماند، ممالک اسلامی هرکدام سازخودشان را می زنند این قرآن بهترین نعمت الهی بوده، که فقط عینا" همان گفته خداعمل گردد. با توجه به اینکه تفسیرهای زیادی شده وهرکس به زم ومزه خودش ازاین اقیانوس برداشت کرده همچون تفسیرالمیزان 24 جلد که من درسال 60 خریدم  باتوجه به این همه مشغله ، فکرهای مشغول یک بار کامل مرورنشده ،این قرآن بدون کم زیاد باید آویزه گوش وبه آن عمل شود، به نظرمن پنج عدد شاه کلید بنام اصول دین دراین قرآن وجود دارد که باید اهلش باز کنند ودر جامعه بکار برند، ودوازکلید فرعی برای عموم که باید به آن عمل کنند خداوند نیازهای کل موجودات کره زمین را دراین قرآن آورده که همه بتوانند استفاده بهینه داشته باشند ، چند سال ازانقلاب اسلامی ما می گذرد، اینقدرقوانین جورواجوروضع شده، که اگرفرض کنید ازنمایندگان مجلس سئوال کنید، تعداد قوانین چند تا است نمی دانند واگربدانند سالها طول می کشد که مرورکنند با آخرین پیامبرخدا دین خدا نعمت خدا کامل شده اگرهرگونه قوانین درمجلس ،دولت ،قوه قضائیه از مظهر قرآن برداشت ومطابقت گردد که آیا با اصول دین خدا برابراست پیاده شودتعدد قوانین درد دوا نمی کند ومردم مقید به دین خداباشند که هرگونه حرکتی که با فروع دین خدا مطابقت دارد اجراوبه زندگی بکار برند مشکلی نخواهیم داشت درغیر اینصوربا این کشاکش وقت تلف وحق خدا ادا نمی گردد

 


92/10/29::: 9:50 ص
نظر()
  
  

            باتوجه به اینکه خداوند متعال، خالق همه موجودات ، مالک همه عوالم هستی ،خالق همه نعمات ، پادشاه همه پادشاهان ، صفات بی نهایت زیبا، بی نهایت قدرت برتر،  بزرگ واقعی ، نوربی انتها، عظمت باشکوه، هرچه هست از آن اوست، همه به فرمان اوست ،کسی چیزی ازخودش ندارد. هرچه بی نهایت، هرچه جبروت، هرچه لاهوت هرچه ناسوت هرچه جلال، همه از آن خدا است  این خداوند بی همتا، این خداوند بی مانند ویکتا،  این معبود یگانه ،این خدای واحد احد، این خدایی که به هر سو می نگرید عظمت او نمایان است . حیران ومبهوت می مانید به هرنعمت آن هوش از سر می رود. این خدایی که همه چیز را آفریده ، وبه همه چیز او فرمان می دهد ،درعین حالی که چیزی ازاو پنهان نیست. همین خدا بی عدالتی، ظلم ، ستمگری ، بیداد ، جوررا خلق نکرده، خالق این صفات انسانهای شریف می باشند. خدا خالق بخیل ، تنگ چشمی ، تنگ نظری نیست ، تدریجا جناب انسان خلق کرده، خدا خالق  چیزهای تباه شده ، فساد ، گمراه ، باطل ، معیوب ،نیست . این گونه صفات بعد اینکه حب دنیا طلبی شروع شده آقای انسان بکار برده است، خدا خالق  گناه ، بزه ، معصیت ،  جرم ، زشتی ، سهو، نیست اینگونه حرکات ازانسان خیره سر برخواسته، خداوند خالق سخن‌نادرست, گفتاری‌که‌حقیقت‌نداشته‌باشد, نیست ،هرچه هست راستی ودرستگوئی می باشد دروغ دربین انسان ها می چرخد خداوند خالق بدقولی ، خلف وعده نیست هرچه گفته به حق  می باشد این بی وفایی بین انسان شیوع ومتداول است خدا خالق آنچه مورد پسند نیست، ناخوش آیند، غیر مطبوع خدا نیست این گفتار ورفتار از انسانها سر می زند به نظر من این اصطلاح تنقیح مناط از این جا شروع شده که بعضی روشها ، سنتها ، گفتارها  با واقعیت  مطابق نبوده بعضی روشن فکران متذکر می شدند ودر سدد اصلاح وپاکیزه نمودن آن برمی آمدند خداوند  خالق نامناسب, تخلف , چیزی‌که‌جفت‌وجورنباشد،نامنظم ،نامرتب ،آشفته نیست این تنش در روش انسانها خودشان زحمت را کشیده اند وبکار می برند اصطلاح پارا دایم از این گونه حرکات برخواست کرده که درعالم هم چیز نظام مند بوده بعضی نامنظم هستند مدلی منسجم تر وکاملتر در زمینه باورها ، شناسه ها ، هنجارها ، نمادها داده شود خدا خالقفراموش‌کردن, ازیادبردن, بی‌خبری, فراموشکاری, سهو ،غافلانه, بدون‌تامل,نادانی نیست همه عوالم از جمله زمین  محل سکونت انسان  به عدالت می می چرخد ولی انسان است که فراموش می کند برای چه خلق شده، چه کار باید بکند، کجا آخر می رود، واز همنوع خود وتاحتی از قوم خویش بی خبر فراموش می کند خداخالق خشم‌گرفتن, خشم‌کردن‌برکسی, خشمگینی, خشم، غضب آلود بد خلق  نیست این هم درحین رسیدن به دنیا طلبی،  یکی کم رسیده ویکی بیشتر نمی خواهد بدهد استحکاک بوجود آمده وانسان هاکم بیش بکار می برند،خداخالق نا مبارک ،نا میمون ، نحس ، شوم خدا نیست همه چیز نعمت همه چیز برکت،خدا چیزی به این نام ندارد روز سیزده نحس است ، کار انسانها بوده درهمه حال ودرهمه زمان خدا زیبا  است خدا خالق ستیزه, جنگ‌وجدال, دشمنی‌وسرکشی, ناسازگاری نیست آنچه امروز مشاهده می کنید برای قدرت ،برای ثروت ، خود انسانها بوجود آورده اند درآتش جهنم گرفتار کار خودشان هستند به هرحال اگر دراین دنیا آنچه خدا وپیامبر گفته بکار برده شود نور درنور همین دنیا بهشت می شود ولی چه فایده که هر روز براین بدیها افزوده می گردد

 


92/10/28::: 10:9 ص
نظر()
  
  

           با توجه به گوهر عقل وروح پاک ،که خداوند برانسان دمیده ،هرکار بهتر،هرگونه فکروخلا قیت برتر، هرگونه قدرت و ثروت بیشتر،هرگونه نعمتی که به دست آوریم ودراختیارداریم ،همه لطف خداوند بی نهایت لایتناهی او بزرگ واقعی بوده، کسی از خودش چیزی ندارد. درهر زمینه اگرگاهی کسی ادعا کند، همان جونی که داردازخدا است .اگر فرض مدعی هم باشد که از تلاش وعقل خودش فراهم نموده، همان نعمت بازازخدا بوده ،دربرابر عظمت بی نهایت خدا واین همه موجودات وعوالم بینهایت وچیزی هایی که دراختیار خدا بوده زره ای بیش نیست پارادایم های زیادی دراین زمینه قابل ارائه می باشد فرض کنید: با این همه مدعی پیشرفت که یخچال می سازیم چقدر سرد نگه میدارد، چقدر فضا سرد می کند چقدر غرور به خرج می دهیم : وقتی مثل امروز هوابه فرمان الهی سرد می شود در یک وسعت بسیار زیاد دربعضی نقاط 50 درجه زیر سفر این ادعا ها از انسان همانند ساحرین درمقابل عصای با عظمت حضرت موسی (ع)که ازخداوند فرمان می گرفت می باشد پس هرچه پیشرفت می کنیم بایدبهتر ستایش خدا وبیشتر سپاسگزاری کنیم، وقتی هواگرم می شود اینقدراز نعمت خدا برداشت ، با همان نعمت خدا، ادعا می شوداین همه وسایل ساخته شده درمقابل عظمت خدا زره ای بیش نیست درهمه این تغیر تحولات لحظه لحظه عظمت با شکوه لایتناهی  پادشاه پادشاهان که ازقدیم بوده وهست بیشتر نمایان می گردد

 


92/10/27::: 11:31 ص
نظر()
  
  

    با توجه به اینکه خداوندگوهر بینهایت عقل ، واز روح پاک وبینهایت زیبای خودش به انسان دمیده واین همه نعمت به ویژه هدایت را ارزانی داشته وبا توجه درطول زمان ادیان مختلفی شکل گرفته بعضی ادیان که توحید ، نبوت ، ومعاد را قبول داشتند وبعضی ادیان خرافاتی که درزمانهای مختلف نابودو برخورد شده متاسفانه هنوز بعضی محروم مستضعف از این توفیق الهی بعضی طبیعت ،حیوانات ، ونباتات را می پرستند ، مجموعه اى از قوانین الهى براى بشر تا روز قیامت که انسان را به هدف نهایى برساند. به خارج از خودش (سایر مکاتب ) احتیاج نداشته دراسلام وقرآن آمده واز ادیان گذشته برای نیاز بشریاد نموده اساس دین اسلام رابر حقایق نهاده و قوانین آن بر پایه احتیاجات تکوینى و فطرى انسانى مستقر گردیده است. در نتیجه، چون تمامى نیازمندى هاى بشر براى هدایت و سعادت، در دین اسلام وجود دارد، مى توان گفت که دینِ اسلام دین کاملى است. امید واریم همه جهان به این دین گرایش پیدا کنند وقرآن دین اسلام را کاملترین دین دانسته که البته با توجه به سفارشات الهی که باید قرآن وعترت رسول الله درخون وجان ما عجین گردد بعد از اسلام  فرقه های زیادی تشکیل شده است درزمان حال با توجه به این همه نعمت رسیده واین همه اطلاعات که راه حق باطل تشخیص داده می شود به دنبال غیر دین اسلام برویم ضررنموده ایم وعذرما پذیرفته نیست البته در بین نقاط مختلف اسلامی ، اسلام مصری ، عربستانی ، وایرانی به گونه ای تفسیر ، تحریف می شود که امید واریم همه به آن برسندو درعمل عین گفته های قرآن ، وائمه معصوم (ع) که اصول دین تمام کمال بوده انجام گردد از نظر عقلی هم علاوه برادیان غیر اسلام اگرمتصل شویدراه بجایی نمی برید به هرانسانی ، هرقدرتی ،  هرثروتی وابسته شوید بعد ازمدتی دیر یازود تمام می شود جز خدای لایتناهی ، بزرگ واقعی ، خالق همه عوالم ، پادشاه پادشاهان که بوده وهست باقی فنا می گردند شما به زمین داد بیدا می مانید پس پیوسطه یاد خدا وخدمت به خلق خدا را براساس قرآن وعترت آویزه گوش نمائید   

نتیجه گیری

           با توجه به اینکه درهر دوره پیامبری وکتابی وجود داشته مردم به سمت خداهدایت می شدند، همه ادیان به طور کل خدا ی یگانه را می پرستیدند، اما غیر پیامبران کم بیش خوب معرفت پیدا نمی کردند وبعضا" فقط به کتاب زمان خود دست رسی داشتند شناخت ومعرفت برای همه مقدورنبوده ولی با هرزبان وهر دینی را پرستش می کردند دلشان همان خدای واحد احد بوده، خدا می دانسته که منظور این بنده کیست . وبعضی که در ظاهرغیرخدا متوسل می شدند دردلشان خدای یکتا مد نظربوده وبعضی که معرفت چندانی نداشته اند همان اشیاه وطبیعت را بیشتر درک نمی کردند شرک خفیف وجود داشته که هنوزهم وجود دارد.  اقوامی  لعن نفرین شدند که می فهمیدند همچون فرعون ها درپنهان ازخدا همه چیز طلب می کردن  برای حب دنیا  با خدا سرجنگ برمی داشتند، که هنوز هم وجود دارد اسلام که آمده درقرآن گذشته ، زمان حال ، وآینده را بیان کرده اصول دین را برای همگان معرفی نموده، سعادت دنیا وآخرت بشررا ازمسیر قرآن وعترت دانسته ، دراکثر نقاط بت برست یا غیر خدا را مثل قبل از اسلام ستایش کند کمتر بوده درعین حال که اسلام ناب وجود دارد به گونه ای دیگر در زندگی ها شرک خفیف همچون قدرت طلبی ، پول پرستی ، مقام پرستی ،  ماشین پرستی ، تجملات گرایی وقت خود را صرف غیر خدا دارند ، یاد خدا یک درهزار آن هم درحد حرف ، یا جایی که گیر دارند می باشد  دیروز من کنار فردی که به ظاهر خیلی آراسته مسن نشسته بود با کنار دست خود خود بلند صحبت می کرد،  که جدیدا" خانم من  به جلسات قرآن شرکت می کند  در قرآن سوره ای هست توی آن قل هوالله دارد همان به خانم من افتاده می خواهد سور بدهد  

 

 


92/10/23::: 5:33 ع
نظر()
  
  

       چند سالی است ، با توجه به افزایش اعداد ارقام پولی، برای هیج کس مقدور نیست که پول خود را درمنزل نگهداری کند، واز طرفی می خواهند در ساخت ساز ها وتوسعه کشورشرکت داشته باشند، هرگونه وجهی دارند نزد بانگها سپرده ،یا غیر سپرده می باشد تعداد بانکها ، تعاونی ها ، صندوقها درهر شهر ده پانزده تا بیشتر نیست. این پول با تبلیغات  به افراد مختلف وام ،سود های گوناگون پرداخت می شود اکثر مردم وام گرفتن منازل ،خودرو ، ملک خودشان را در رهن بانگ گذاشتن  ولی باز همان وجه اولیه دربانگ نگهداری می شود افرادی دربین هزار درصد سود می برند تا این جا خیلی ایراد وارد نیست. از این جا به بعد  چون دراین لا بلا افراد جدید وارد عرصه بازار زندگی می شوند تهیه مسکن ، اشتغال ، ازدواج برایشان مقدور نیست اسلام عزیز فرموده هرگونه کلاه شرعی وهرگونه بهره پول وهرگونه سودربا حرام دانسته که مردم به عدالت پیش بروند ولی درحال حاضر رسما این کار انجام می شود وبین مردم داد ستد عادی شده درصورتی که خشکسالی ، گرانی ، مهار نشدن بازار، اختلاس ، فساد از همین بدعت ها ناشی است 

دراین رابطه چندین سئوال از حضرت امام ره به شکل های مختلف شده درهمه حال امام پاسخ دادند بهره پول دریافت کردن حرام است

بهره بانکی، مطابق نظر امام خمینی قدس سره

سؤال11: آیا بهره بانکی را می توان دریافت کرد و به جنگ زدگان کمک نمود؟ 

پاسخ: گرفتن بهره پول جائز نیست

سؤال12: آیاوجوهی را که بانکها به حساب پس انداز اشخاصی اضافه می نمایند، می شود به حساب بازسازی مناطق جنگی واریز نمود؟ همچنین از محل وجود رد مظالم برای بازسازی مناطق جنگی می توان پرداخت نمود ؟ در غیر این صورت در چه مصرفی اجاره می فرمائید تا خرج شود؟ 

پاسخ: مظالم را باید به فقیر صدقه دهند و بهره بانکی را نبایدبگیرند و اگر گرفته اند با یاس از شناسائی صاحبانش از طرف آنها به فقیر صدق بدهند

سؤال 134- اینجانب مبلغی پول جهت نگهداری به بانک جمهوری اسلامی سپردم بعد از مدتی که برای دریافت سپردهخود به بانک مراجعه کردم متوجه شدم که بانک مبلغی به عنوان سود بدون قرار قبلی به حساب اینجانب منظور نموده آیا این مبلغ ربا محسوب می شود یا خیر؟ و اگر ربا محسوب می شود تکلیف بنده چیست؟ چون اگر پول را در بانک نگهداری کنم بانک سود می دهد و اگر در بانک نگهداری نکنم برخلاف خواسته دولت جمهوری اسلامی است؟

پاسخ: بهره پول، ربا و حرام استولی پول گذاشتن در بانک مانع ندارد ونوشتن در حساب شما تکلیفی برای شما نمی آورد.

سوال135- مدتی پولم در بانک بود و بانک نزدیک به دو هزار تومان سود به حساب من منظور کرده بود خواستم ازگرفتن آن امتناع کنم ولی بانک گفت: باید این مبلغ را بگیرید چون به حساب شما واریز می شود. من نیز این پول را به حسابی که در رابطه با جنگ است واریز نمئده ام اگر این پول ربا محسوب می شود آیا با پرداخت آن به حساب فوق، مسوولیت از گردن بنده برداشته شده یا خیر؟

پاسخ: گرفتن بهره پول جایز نیست و اگر گرفته شد، باید از جانب صاحبش به فقیر داد.

سؤال 136- پولی که بانک ها به حساب پس انداز می دهند با توجه به این که منظور از این حساب پس انداز کردن پول در یک مکان امن است آیا  گرفتن آن جایز است یا خیر؟ و اگر جایز نیست آیا می توان آن را به مصارف خیریه مانند جبهه رساند؟

پاسخ: بهره پول ربا و حرام است و گرفتن ان جایز نیست.

سوال138- کسی که پولی را در بانک مسکن می گذارد تا در آینده برای ساختن خانه بتواند وام بگیرید و نمی دانسته که روی پولی که گذاشته بهره می آید آیا می تواند از این بهره استفاده کند؟

پاسخ: بهره پول ربا و حرام است و فرقی بین دو صورت علم و جهل نیست.

سؤال139- در زمان رژیم ملعون پهلوی در سازمان صنایع دفاع ملی چنین رسم بود که با رضایت کارکنان تا آخر خدمت مدت سی سال هر ماه از حقوق کسانی که داوطلب بودند مبلغ صد تومان به عنوان پس انداز کم می کردند و بعد از سی سال آخر خدمت به هر صد تومان پس انداز صدتومان هم دولت اضافه می کرد و به صاحب پول بر می گرداند که این عمل با سود چند درصد در زمان دولت موقت بعد از انقلاب هم تکرار می شد و اکنون هم ادامه دارد خواهشمندیم ما را راهنمایی فرمایید؟

پاسخ: اگر از حقوق و مزایا می دهند اشکال ندارد ولی بهره پول ربا و حرام استو نباید بگیرند.

سؤال140- اگر کسی پول در بان کهای خارجی و غیر مسلمان (مثلا آمریکا) بگذارد و سودی روی آن بیاید آیا می شود ان سود را گرفت و استفاده کرد؟

پاسخ: بهره پول ربا و حرام است ولی گرفتن بهره از کافر حربی برای مسلمان اشکال ندارد.

سؤال 136- پولی که بانک ها به حساب پس انداز می دهند با توجه به این که منظور از این حساب پس انداز کردن پول در یک مکان امن است آیا  گرفتن آن جایز است یا خیر؟ و اگر جایز نیست آیا می توان آن را به مصارف خیریه مانند جبهه رساند؟

پاسخ: بهره پول ربا و حرام است و گرفتن ان جایز نیست.

سوال138- کسی که پولی را در بانک مسکن می گذارد تا در آینده برای ساختن خانه بتواند وام بگیرید و نمی دانسته که روی پولی که گذاشته بهره می آید آیا می تواند از این بهره استفاده کند؟

پاسخ: بهره پول ربا و حرام است و فرقی بین دو صورت علم و جهل نیست.

سؤال139- در زمان رژیم ملعون پهلوی در سازمان صنایع دفاع ملی چنین رسم بود که با رضایت کارکنان تا آخر خدمت مدت سی سال هر ماه از حقوق کسانی که داوطلب بودند مبلغ صد تومان به عنوان پس انداز کم می کردند و بعد از سی سال آخر خدمت به هر صد تومان پس انداز صدتومان هم دولت اضافه می کرد و به صاحب پول بر می گرداند که این عمل با سود چند درصد در زمان دولت موقت بعد از انقلاب هم تکرار می شد و اکنون هم ادامه دارد خواهشمندیم ما را راهنمایی فرمایید؟

پاسخ: اگر از حقوق و مزایا می دهند اشکال ندارد ولی بهره پول ربا و حرام است و نباید بگیرند.

سؤال140- اگر کسی پول در بان کهای خارجی و غیر مسلمان (مثلا آمریکا) بگذارد و سودی روی آن بیاید آیا می شود ان سود را گرفت و استفاده کرد؟

پاسخ: بهره پول ربا و حرام است ولی گرفتن بهره از کافر حربی برای مسلمان اشکال ندارد.

سؤال141- [در بعضی از کشورها که مثلا ده درصد افراد مسلمان هستند بانک های حکومتی هستند و مردم پولهای خود را در این بانک ها می گذارند، وقت پرداختن پول به مالک منافعی هم به او می دهند چرا که قانون بانک همین است- در این صورت  پول گذاشتن در این بانک ها و منفعت ان را گرفتن، جایز است یا خیر؟ اگر ربا ثابت شود راه تخلص از ربا چیست؟

پاسخ: اگر بانک متعلق به کافر حربی باشد در فرض مرقوم گرفتن بهره برای مسلمین اشکال ندارد.

سؤال 142- پس انداز در بانک ها و بهره آن چه صورتی دارد؟

پاسخ: پس انداز مانع ندارد و گرفتن بهره جایز نیست.

سؤال143- سودی که بانک ها به پس انداز ها می دهند حلال است یا حرام؟ و اگر حرام است چرا دولت مردم را به گذاشتن پول در بانک ها تشویق می کند؟

پاسخ: سپردن پول به بانک اشکال ندارد ولی بهره پول ربا و حرام است گرفتن آن جایز نیست و اگر گرفته و از برگرداندن به صاحب واقعی مایوس است از طرف او به فقرا صدقه بدهد.

پاسخ: پولی که از بانک می گیرد حلال است و مالک آن می شود و خانه ای که با آن تهیه کرده را نیز مالک می شود و چنانچه در دادن اضافه قصد بهره نکند برای او اشکال ندارد.

سؤال 148- من پولی را در بانک برای محفوظ ماندن و کمک به اقتصاد مملکت گذاشتم پس از مدتی برای گرفتن پول رفتم می بینم نوشته جایزه سال شصت هشتصد تومان. آیا گرفتن این مبلغ جایز است؟

پاسخ: اگر بهره پول است نباید بگیرید و جایزه مانع ندارد.

 

 


92/10/23::: 10:25 ص
نظر()
  
  
   1   2   3      >